Buurtvereniging De Opbouw sinds 1953

ImageMedio april 1953 besloten enkele buurtbewoners van de Bouwberg, de Oeloven en de verlengde Dorpstraat, nu Past. Hagenstraat, om een buurtvereniging op te richten. De oprichting was al snel een feit en de oprichting werd beklonken in café Bergrust van Jan Lanslots sr.

De (mede)oprichters en naderhand ook de eerste bestuursleden waren: de heren P. Cals (voorz.), K.Hendriks (secr.) en J. Godderij (penningmr). Het bestuur werd gecompleteerd met dhr. F. Erkens sr, B. Braam, E. Fabian, B.Markowski en J.Daemen.

Hoogtepunten

ImageOnnodig om te vertellen dat gedurende meer dan 50 jaren de Opbouw een groot aantal hoogtepunten kende. Belangrijk was dat meteen in het begin van het bestaan een carnavalsactiviteit werd georganiseerd. Dit resulteerde uiteindelijk tot de oprichting van de nog steeds zeer actieve Carnavalsvereniging ‘de Brikkebekkesch’. Buiten de carnaval lag in de beginjaren het accent vooral op activiteiten voor de jeugd. Sinterklaas was eind november en begin december zeer populair in de wijk. Vooral de oudere leden zullen zich echt nog wel herinneren dat het begin van Sinterklaas steeds was bij “Erkens’ onder de poort. Steevast voorafgegaan door het roemruchte trommel- en fluitencorps ‘Orpheus’. Voor de volwassenen werd jarenlang, week-in week-uit, kienavonden georganiseerd in het verenigingslokaal bij Jan Lanslots.

ImageNadat het zittende ‘oude’ bestuur plaatsmaakte voor jongere leden werden de activiteiten natuurlijk aangepast. Voor een groot deel activiteiten die nu nog steeds tot de verbeelding spreken. Te denken is dan aan o.a.: carnaval, paaseieren rapen, fietstocht, wandel- barbecue, pietsjlampentocht, puzzeltochten, kerkdiensten, vergaderingen, feestavonden, etc. etc. te veel om op te noemen. Het spreekt voor de diverse secretarissen van de buurtvereniging dat er een uitgebreid archief bestaat v.w.b. de notulen van nagenoeg alle vergaderingen en uiteraard activiteiten.

ImageJammer is eigenlijk dat er in het verleden geen aandacht is gegeven aan de diverse jubilea, die nu ongetwijfeld als hoogtepunten zouden worden aangemerkt. Om e.e.a. te compenseren zijn er voor het 50-jarig jubileum ‘stoute’ plannen uitgedacht door het nu zittende bestuur.

Na het jubileumfeest zijn er een aantal nieuwe activiteiten op de kalender gekomen, die v.w.b. de deelname hieraan door de leden als zeer succesvol werden beoordeeld. Terwijl de carnavalsactiviteiten door geringe deelname helaas werd afgevoerd van de kalender is hiervoor in september een groots straatfeest in de plaats gekomen. Onderdeel van dit feest is een Jeu de Boulles wedstrijd om de grote wisselbeker. Bijzonder is dat de gehele organisatie van de wedstrijd in handen is van een aantal leden. Tevens wordt er ‘gekwajongd’, is er een springkussen voor de jeugd, wordt er voor het eten gezorgd, etc. Kortom een dag waarnaar altijd wordt uitgekeken. Voor de toekomst heeft de buurtvereniging nog vele plannen die nader uitgewerkt moeten worden. U wordt ongetwijfeld op de hoogte gehouden.

Image Image

De Oeloven

Het woord Oeloven komt van het woord oven waar oelen (potten) worden gebakken. In de 12e t/m de 14e eeuw werd in de Oeloven op grote schaal kannen en kruiken gebakken. Het Brunssums aardewerk was in die tijd wereldwijd bekend. In Engeland en Noorwegen werden kannen en kruiken uit het Brunssumse gevonden. Dit gebied behoorde met het gebied rond de Dorpstraat-Grachtstraat tot het oudste, zo niet het oudste woongebied van Brunssum.

MuezebergDeze foto van de vroegere Muezeberg, de tegenwoordige hoek Pasteurstraat-Semmelweisstraat in de Oeloven. Toen zag het er daar nog landelijk uit. De bebouwing aan de rechterkant is de boerderij van C.H. Raets later Muezeberg 14.

WatermolenDe watermolen bevond zich reeds op deze plaats rond 1500 en was eigendom van Jonker Vos. Vervolgens was hij vanaf 1552 tot 1580 een laat van de familie Clutt. Daarna werd hij weer eigendom van Jonker Jan Vos maar bleef cijnsplichtig aan Clutt. Tot 1694 bleef hij aan de familie Vos waarna hij verheven werd aan Thomas de Negri. In 1866 werd hij door Baron de Negri gerestaureerd en later verkocht aan de familie Keulers en was nog tot 1950 in hun bezit. Het gedeelte van de molen dat er nu nog staat stamt dus uit 1866. Na een recente brand is alleen het woonhuis nog behouden gebleven.

DuppessjurgerHet huisje van “Duppessjurger” Schmalschlaeger aan de bosrand op de Bouwberg. Duppessjurger was een soort handelaar die met zijn koopwaar, bestaande uit kruiken, platelen, baren en duppes de omgeving tot ver in de Kempen af schjurgden. Op dit moment bevind zich dit huisje in een mindere staat.

Huisje van leerlooier ClaesenDit is het oude huisje van leerlooier Claessen. Gedurende meer dan honderd jaren werd het huisje bewoond door de familie Claus (1968). De precieze locatie van dit huisje op dit moment is de rotonde in de Hoogenboschweg.

Kasteel GenhoesHier ziet men het gedeelte van Kasteel Genhoes dat thans nog als bouwval staat, maar binnenkort gerestaureerd zal worden. Kasteel Genhoes ookwel kasteel “De Negri” genoemd, zoals het aan het begin van de 20e eeuw eruit zag. De onverharde weg is de latere Hoogenboschweg. Het kasteel werd in het jaar 1622 gebouwd door de gebroeders Willem en Godart Vos. Aanvankelijk bewoonde de familie Vos het kasteel Rozengaard ook wel Clutte-leen genoemd. Toen Genhoes klaar was werd kasteel de Rozengaard en het Houtenkasteel, gelegen bij de Kerk, gesloopt en de grachten en vijvers gedempt. Het Clutteleen lag in het weiland daar waar nu de woonwijk Op gen Hoes is gelegen. In de 50er jaren kon men nog op de gedeeltelijk gedempte grachten en vijvers ’s winters schaatsen.

Laatst aangepast op zondag 05 februari 2012 10:00